čtvrtek, 23 květen 2013 12:17

Plexo - Manuál (na dobré album)

Written by

Práce redaktora je strašně záludná, při psaní recenze 2x tolik. Už je to nějaký čas, co k nám tohle výborné album přišlo. A myslím, že mu nelze vůbec nic vytknout. Kdo, Manuál slyšel, ví, o čem mluvím. Plexo udělal album, které se podle mého názoru zalíbí většině lidí. Před pár měsíci jsem psal recenzi na Tafroba, ke které jsem napsal: „ Tafrob nám tímto albem umožnil nahlédnout do jeho života, vyjádřil svůj názor ohledně některých problémových věcí a ukázal nám tvář Pavla Supa.“ Podobnou věc mohu napsat i o albu Plexa.

Plexo na Manuálu stačil ukázat všechny svoje tváře, tu humornou, tvář, která osloví lidi a chce něco sdělit, vážnou i tvář, která má radost ze života. K albu postupem času Plexo vydal i 5 videoklipů, což už je slušná várka. A byli stejně tak rozmanité, jako songy na albu.

Ale teď už dost na úvod, je čas si projít Manuál. Úvodní song nese název jako samotné album tedy „Manuál“. Plexo zde ukazuje právě tu tvář, která chce něco sdělit. Viz refrén: Manuál, nemám návod na život, akurát pri ňom rád ruším pravidla. Manuál, nemám nárok brať ti ho, akurát si ho nájsť musí každý sám. V tracku se nám zároveň i trochu představuje. K tracku vydal Plexo i videoklip, ve kterém se použilo tzv. „Rybí oko“. „Zase naspäť ft. Soulkast a Majself“ aneb druhý song z alba. Francouzsky bohužel neumím, takže krom pár slov těžko říct o co ve sloce jde. Ale význam songu je jasný. Tato trojka se sešla, aby nám „vypálili jasle“. Jsou tu, aby nás jako rytíři zachránili a do uší nám nalili kvalitní sound a texty. Třetí věc alba s názvem „Víkend“. Plexo říká, co všechno stihne za víkend, co pro něj znamená víkend. Myslím, si že zde není potřeba se nějak příliš zdržovat s obsahem tracku.

„Vravel si niečo? Ft. Momo“ Plexo a Momo je skvělá kombinace, oba mají skvělou flow, o které nemůžeme pochybovat. Ale přesto, má Plexo na albu ještě jeden feat, který je výraznější než tento. Song pro hatery obsahově bych ho přirovnal k tracku číslo 2 z tohoto alba. Jedna z mých nejoblíbenějších věcí na albu. „Obyčajný chlap“ Název mluví za vše ne? Skvělé téma, které tady snad ještě nebylo. Tento song doporučuju hlavně ženám, aby už konečně pochopily, že princové neexistují. Zde je taky potřeba smeknout před skvělým soundem, který dojem z songu ještě více umocňuje. „Len jedinej“ Po veselé a vtipné věci, je čas na trochu vážnosti. Plexo zde ukazuje smysl pro vyváženost alba. A za to mu skláním velkou poklonu. Je důležité vážit si našich blízkých, dávat jim dostatečně najevo co pro nás znamenají a přemýšlet nad svými činy. Toto je obsah šestý věci z alba. „Čierna diera“ Depresivní atmosféra, Plexův apelující hlas. Obsah tracku mě velmi zaujal na první poslechnutí. Stručně a mými slovy. Pokud něco chceme, je důležité pro to něco dělat, a jít tomu naproti. Rád bych zde uvedl průpovídku, která je v songu: „Jeden večer vzal starý indián svojho vnuka a rozprával mu o bitke, ktorá prebiehala vo vnútri každého človeka. Povedal mu: Chlapče, tá bitka v každom z nás je medzi dvomi vlkmi. Jeden je zlý - je to zlosť, závisť, žiarlivosť, ego, nenávisť, sebaľútosť, falošnosť a smútok. Ten druhý je dobrý - je to radosť, skromnosť, pokoj, láska, vernosť, nádej, dôvera, štedrosť a súcit. Vnuk o tom všetkom premýšľal a po minúte sa opýtal: A ktorý vlk zvíťazí? Starý indián odpovedal: Ten, ktorého kŕmiš.“.

Náš svět naším chováním zabíjíme a ženeme se do propasti. Když spustí beat tracku číslo 8, začnete si okamžitě kývat hlavou. „Nevyspytatelný svet“ Plexo vydal k tomuhle songu skvělý videoklip ze své dovolené. Videoklip umocňuje poselství tracku – užívej si, co nejvíc můžeš. Tak a jsme pomalu a jistě za půlkou alba. Vítá nás již léty prověřený a známý sample. „Zatvor dvere“ Song věnovaný ženám a jejich krásám, šarmu. Myslím, že většina (15+) nás ví, že pokud si přivedeme domů slečnu, se kterou máme jen ty nejlepší úmysly, tak to vždy skončí zavřenými dveřmi.

„Malý vesmír ft. Majself“ Majself se zde dostává již po druhé na albu. Desátý track kritizuje Slovensko. Když nad tím popřemýšlíte, dalo by se to vlastně velmi dobře přenést i na Česko. Track spíše než Slovensko kritizuje jeho vládu. Na konci tracku jsou slyšet ukázky z TV zpráv, které ukazují spravedlnost v našich zemích. Můj osobní názor je takový, že jsme stále jedna země a naše rozdělení je čistě formální, většinu času jsme měli osud společný. „Toto si nečakal“ A kdo jo? Skvělý, výborný beat a instro od Mugisa. Plexo si očividně nahrávaní do tohoto počinu velmi užil, je to vidět na jeho textu. Jak sám Plexo nadiktoval, chtěl do této věci někoho přizvat, ale nakonec dal šanci každému z nás, nahrát svých 16 bars a poté mu to poslat. Nejlepší sloka dostane prostor ve speciálním vydání tohoto tracku. „Koruny ft. Strapo“ I když jsem říkal, že jsme stále jedna země, v tomto případě lituju našich východních bratrů, kteří musejí snášet Euro. Toto je přesně ta spolupráce, o které jsem mluvil u čtvrtého tracku. Strapo sám o sobě má jedinečnou flow ale s Plexem jim to podle mého šlape 2x tolik. V songu jde o jednoduchou věc, Plexo a Strapo chtějí na Slovensku zpět koruny, levnější benzín a „daně jako v Monaku“.

„Križovatky“ Velmi atmosférický track. Skvělou atmosféru má i klip, vydaný k tomuto songu. Plexův hlas mi nesčetně krát navodil „přemýšlecí“ náladu. Často se tak stalo, právě při tomto songu. Križovatky jsou o lidských cestách osudu. Použiju v této recenzi již druhé přirovnání. Tématikou se song podobá stopě číslo 7 – Čierna Diera. „Na ramenách“ Člověk často nese „tíhu celého světa“. Plexo diktuje tzv. „motivačné rapy“, ale v míře, která neuškodí každému z nás. Je jedno, že motivačních rapů je dnes už přeplněný svět, člověk si občas potřebuje dodat sebevědomí. Já osobně mám tyto songy velmi rád, jelikož mám rád když „stojím pevně na nohou“.

„Noa ft. Celph Titled“ Na albu se objevuje druhý zahraniční feat, pro tentokrát anglický. Nadchnul mě zde text refrénu, dokázal sem se nad ním zamyslet a zároveň i pousmát. „Nemôžeme za chyby mám pocit, že to takto malo byť Hovorím si no a, ak existujú náhody budú asi pre ludí, čo nemajú plán, mám plán.“ „Chcel som len…“ Předposlední věc na albu, Plexo zde říká svoje plány ať už ty, které měl nebo právě má. Na konci celé věci je „věnování“ lidem, které Plexa někdy zradili. A věnování fanouškům, kteří za ním stojí.

Zde je poslední videoklip, který byl vydán. „Najkrajšia věc 2“ Je ta Najkrajšia věc, kterou sem kdy slyšel. Text, který je naprosto výborný, který je lidský. Těžko tomu dodat jiný přívlastek. Úžasný beat a instro, za oboje může Mugis. A snad opravdu nejhezčí klip, který sem kdy viděl. Opravdu umělecké dílo, dokázal jsem na něj koukat několikrát za sebou na HD a přes celou obrazovku a vychutnával jsem plnými doušky. Těžko lze být objektivní redaktor, při tomto songu, který zároveň album uzavírá. Díky za něj!

Recenzovat tak povedené album je velmi nebezpečné. Recenzovat jakékoliv album je velmi nebezpečné. Musíte být objektivní, chcete, aby se recenze líbila fanouškům a zároveň i interpretovy. Plexovo album je jedno z nejlepších, které nás tento rok mohlo potkat. Alba si užijete dosyta, jelikož celkový čas alba je 1 hodina a 22 sekund A že tento rok bude hodně nabitý. Pokud se Vám album líbí, hoďte koment pod článek. Pokud se Vám recenze líbila lajkujte, dávejte hvězdy atd. Pokud ne, tak kritizujte, každý kritika je dobrá kritika a vždy je co zlepšovat. P.S. Jako další přijde recenze Mugise - Záveť

přečteno: {hits}2005{/hits} krát

Read 4729 times
Malup