neděle, 30 říjen 2011 16:42

Recenze : „Otecko - To som já“ ( BeatBan Records, 2011)

Written by  Ecko

První sólová deska Otecka z H16 je teprve chvíli venku, ale já už teď můžu s klidem napsat, že album „To som já“ je jedna z největších událostí tohoto roku na české a slovenské scéně. Celkově 14 nahrávek na albu vás provede napříč bohatou paletou barev, především produkce je velmi pestrá.

Na své si tu jistě přijdou všichni ,protože zde najdete jak klasické truescholové pecky, úvodní hymnu „To som já“ nebo „Volam ti z budky“ ft. Supa ale také klipovku „Rychly mestsky zivot“, minimalistickou newschool producki ala „dirty south“, kterou zde reprezentují „Napiču Swag“ a „Davaj pozor“, ve které hostuje pro změnu druhá polovička Moja Reč, Delik. V podobném duchu se nese i track „T.O.P“ na featu s Hugo Toxxxem.

Produkci těchto pecek si obstaral sám Otecko, nutno dodat, že se mu podařilo vypilovat specifickej zvuk vlastních beatů, protože zmíněné hudby znějí dost odlišně než většina ostatních věcí na albu .Většina ostatních instrumentálek na CD má klasickej současnej zvuk, nadupanou moderní produkci plnou synťáků a podobně. Vyjímkou je snad už jen pomalá věc ,,V tychto uliciach“ a závěrečná, skladba se Zverinou „Opity clovek robi hluposti“, určitě se v některých pasážích jejího textu spousta z nás pozná. Zverina zde také vystřihnul chytlavý zpěvný refrén, takže určitě jeden z potenciálních hitů!

Nakousnul jsem verbální náplň Oteckovo první sólovky. Není to nic objevného, u textů ani nemusíte nijak zvlášť přemýšlet. Jsou přímočaré, většinou se jasně drží tématu dané písně. Rozhodně to ale nemá vyznít, jako že je tímto něco špatně. Naopak, šlape to jak má, není to nijak náročné na poslech a tím je album i lehce stravitelné pro širokej okruh lidí, kteří se rozhodnou k poslechu. Jak říkám, textově je to klasika, o tématu tracku vám většinou řekne nejvíc už samotnej název. Sem tam je tu ale také nějaká ta vyjímka. Například Vecem okořeněná „Takto hovoríme my“. Kardinál s Vecem vám zde vysvětlují význam různých slov a hlášek slovenského „sídlištního“ slangu. Možná se i trochu přiučíte.

Originální je také zmiňované věc, která album uzavírá. Kdo to občas „přepískne“ s chlastem, bude moc vědět o čem je řeč. Ale i stokrát okecaná témata, jako má vzpomínací, melancholická „Volám ti z búdky“ dokážou pořád skvěle zaujmout. Atmosférou sice dost nápadně připomíná některé podobné tracky z českoslovesnké produkce, přesto pro mě jeden z vrcholů alba! Jsou témata, kde bude prostě stále, a hlavně poutavě co říct... Zajimavě podaná je také sloka od Huga Toxxxe, na první poslech odfláknutá, ne každej jí přijde na chuť, určitě s ní bude mít spousta lidí problém. Při bližším ohledání ale nálož jako svině, kterou si může dovolit jen málokdo, zkrátka kdo umí, může si i dovolit plácat „hovna“.

Je již tradicí, že si většinou interpret pozvě na album pár hostů, zde jsem ovšem napočítal hostovačku celkem v deseti trackách, což je při celkové stopáži docela dost. Možná bych řekl až příliš, Cigo s Delikem jsou tu oba dokonce dvakrát. Naštěstí se alespoň jedná o zavedená jména, které rozhodně úroveň CD nepokazí, ba naopak. I když zase na druhou stranu žádné překvapení, snad jen s vyjímkou Smacka v rychlé „Idem tvrdo“. Jsem toho názoru, že více prostoru pro samotného Kardinala by tomuto nosiči vůbec neuškodilo, neříkám že nevíte čí album posloucháte, ale fans chtějí určitě slyšet především nové barz od Otecka. Ale to je věc vkusu.... Jak to shrnout?

Otecko z H16 patří už dlouho k uzké špičce slovesnkého rapu. Tímto zářezem v podobě alba ,,To som já“ svojí pozici s přehledem obhájil a natočil desku, která může jít příkladem spoustě dalších desek, které jsou nemastné a neslané! Jsem rád, že Otecko zůstal stále sám sebou. Troufám si říct, že přinesl přesně takové album, jaké od něj nejspíš většina posluchačů českého a slovenského rapu čekala. Nijak nepřekvapil, neexperimentoval, prostě se zavřel do studia a nahrál férové album, které rozhodně jeho dosavadní fans nezklame, komu se líbil Otecko doteď, bude jeho hudbu nejspíš cenit i nadále. Přesto si říkám, jestli to není trošku škoda, protože Otecko je natolik kvalitní raper, kterej má na to nahrát desku která posadí všchny na prdel! A to se zde bohužel zase nekoná. Po poslechu jsem také začal mít pocit, že Otecko tak trochu lyricky vykrádá sám sebe, protože mi nikdo nevymluví že spoustu témat už Otecko použil v minulosti s H16 a začíná se trochu opakovat. Místama se na sebe nové a starší tracky skutečné nápadně podobají i svojí náladou.

Na druhou stranu musím uznat, že mě potěšila absence současných „disko“ trendů, které už mi lezou krkem. Je ale fakt, že toto Oteckovi nebylo nikdy moc blízké a spíše bych očekával tento směr na sólovce od Majka Spirita. Jsem zvěda s čím příjde, protože obě CD vychází v krátkém časovém sledu a nepochybně budou často srovnávána jedna s druhou.

Tracklist:
1. To Som Ja (prod. Inphy)
2. Rýchly Mestský Život (prod. Fosco Alma)